aKuMuSaFirLaLu

Ahad, 18 Oktober 2009

mencari kedamaian yang hilang...

mencari kedamaian yg dh lame hilang raseny..aku dulu...aku sekarang...rse sgt berbeza...ntah ape yg aku cari aku pn tak tau..ntah ape yg aku cube buat aku pun tak tau..ntah ape yang aku cube buktikan aku pn tak tau..sumenye tak menjadi..akhirnya aku cume terduduk sendiri..

pernah seketika aku hilang arah..ustaz aku pesan..ape2 pn yang pertama skli cek balik solat kita..sbnrnye mslh yg kita hdpi tu ak besar mne..cme kte terlalu serabut dgn bnda tu..listkan, cek balik satu2..sumenye bleh d setelkan..aku cuba buat ape yg ustaz pesan..mmg betul sumenye tak sesukar mne..

tpi aku skli lg lagi hilang arah..cube mhasabah diri..ingt kmbali pesanan2 yg dh diberikan..tpi aku masih gagal..makin aku cube makin hilang sumenye dari pandangan aku..smpi kini aku buntu..sekali lagi aku terduduk sndiri..

byk perkara yg berlaku dpn mata n berlaku pada aku dlm tempoh ni..smpi rse nak pecah rseny kple ni...ade yg baik ade yg bruk..ade yg positif ade yg negatif..ade yg manis ade yg pahit..ntahla..

hmm..teringat mggu lpas aku ikuti kuliah psl solat oleh sorg ustaz..bca kitab lama..baru membincangkan 2rukun solat, dh mkn mase hampir 2jam..aku terasa jahilnya aku..byk rupenye yg aku tak tau pasal solat..wlupun hampir 2 dekad aku menunaikan perintah tersebut..aku yakin mlm tu sume org pn byk mempelajari ilmu baru..rse bersyukur pn ade sb awalny aku antara nak pergi atau tak ke kliah tu..alhamdulillah..moga ia permulaan semula yang baik utk aku..

satu lg crita..aku mengikuti kursus imam n bilal bbrp mgg lepas..slot yg terakhir tasmi'..dpt pulak ustazah yg strict..wat aku merasai jugak la gelabahnya tu..pdhal sume bacaan biasa je..bacaan dlm solat n surah2 juz amma..pny dh rse lame tak tasmi', ble kne soal n bce, aku jd blur..ade surh2 yg aku tertukar2, ade yg terlupa..lgi jd org terakhir, rse mcm aku pling byk kne soal..mnunjukkan lame aku tak amalkan surh2 tu..dlm solat pn bce surah2 pendek je..akhir tasmi' siap dpt tazkirah lagi dri ustzh tu..senyum jela aku..ape lagi bleh wat..

mggu lepas budak2 jnior bwh aku ade tasmi' surah..aku tbe2 meluahkan rse kat kwn2 aku.."tak pe kan rsenye klu batch kte ni pun wat tasmi' gak..satu surah satu sem pun jadila..skurg2ny ade gak kte mnghafal..mse foundation je ade cmtu.."..zmn skolah dlu ade la stiap thun..tu pn byk surah yg ingt2 lupa dh..lgipun sume org islam kan..tak kira la kos ape..sme je..pndpt aku d skong..lega rseny..nak harapkan menghafal sndri tnpa disruh mmg liat la..cme mampu membaca je stiap hri..tu pun kdg2 ade gak hri2 yg terlepas..tp ni dh sem akhir aku..rse mcm kuar ni aku belum ready utk jd ckgu..ilmu yg aku ade terlalu cetek nk curhkan pd anak2 murid aku nt..

kesimpulanny terasa aku begitu jahil..byk bnda yg aku tak tau..byk bnda yg aku kurg..masih mencari diri sndiri..jauhnye beza aku dulu dan skrg..walau ade byk jugak yg baik..tpi lebih byk lagi yg tak baik..tgh mencari kekuatan utk merungkai semuanya..mungkin makan masa..mungkin makan tahun..sumenye bergantung pada aku..sejauh mana aku mampu lakukan..n yg paling pnting sejauh mana aku nak lakukan..

hmm..aku tak tau ape yg aku dh tulis ni..aku bce blik sndri pun aku pening..nmpak sgt kple aku tgh srbut ngn mcm2 bnda..asalny nak ckp bnda lain akhirnya lain yg kluar..mgkin aku cume nak meluahkan..hnya menaip ape yg terlintas..tp bnda sbnr yg mnjadi mslh aku tak terkluar pn..aku tak sedia utk berkongsi kt cni..tak tau la aku patut ke tak tulis camni..tp cume nak mengingatkan kat diri aku..n jdi renungan pd yg membaca..klu tak mcm tu pn skurang2 nya jdi renungan utk diri aku sendiri..moga Allah terus beri aku kekuatan utk semua ini..wallahua'lam..

2 ulasan:

::muslihah zaki:: berkata...

^_^..

tersentuh..terharu bace posting kali ni cyba...

xpe2, bile kite mula sedar tu tndanye Allah dh berikn kbaikn utk kita....^_^..

silent-reader...

..sedihnye nak berpisah...

cyba_qema berkata...

thanks kak long..