aKuMuSaFirLaLu

Selasa, 16 Ogos 2011

DARURAT Bukan Semudah Itu..

Assalamualaikum WBT..

Alhamdulilllah..alhamdulillah..alhamdulillah..kita masih terus berada di dalam bulan Ramadhan..moga terus dilimpahi keberkatan dalam meniti Ramadhan yang hampir ke penghujungnya..

Sementara menunggu waktu berbuka tdi sempat aku membelek2 majalah SOLUSI..satu respon dari salah seorang pembaca berkaitan isu "Darurat bukan semudah itu" cukup menarik perhatian aku utk membaca..malah aku terus mencari edisi SOLUSI yang mengeluarkan isu tersebut..

Bila sebut tentang darurat, Islam mmg byk memberi kelongggaran atau ruhsah kepada hambaNya dlm hal2 tertentu agak hambaNya peroleh kesenangan dalam melakukan sesuatu perkara tanpa rasa terbeban..biasanya berkaitan tentang amal ibadah yg wajib, pemakanan, dan perubatan..

Pembaca tersebut tlh berkongsi tentang pengalamannya berhadapan dgn situasi yg dikira dlm darurat iaitu melahirkan anak dan disambut oleh seorang dktor lelaki..pada dasarny mmg diharuskan tetapi sebagai seorang wanita Islam pasti kita berasa malu dan ia sebenarny bukanlah satu perkara yang terdesak kerana byk alternatif lain yg membolehkan kita mengelak dari berhadapan dengan situasi tersebut..

Perkara yg beliau kongsikan ialah beliau tlh melahirkan 3org anak di hospital kerajaan yg pd beliau merupakan satu "igauan ngeri" kerana tlh menerima "sentuhan" tgn drpd dktr lelaki.. apabila semua perkara termasuk memeriksa dan memasukkan ubat ketika di induce dilakukan oleh dktr lelaki termasuk 2org dktr pelatih lelaki yg juga berada di situ, pasti perasaan malu dirasai walaupun ada jururawat yg menemani waktu itu..

beliau yg mengakui agk jahil ketika itu ttg konsep darurat tlh bertekad utk mendapatkan khidmat dktr wanita Islam ketika melahirkan anak ke4.."semoga Allah mengampuni dosa saya dan suami kerana tidak berusaha utk mendapatkan rawatan drpd doktor wanita Islam di hospital swasta"katanya.

tetapi Allah sentiasa menguji hambaNya..ketika sudah menghampiri bulan2 akhir kehamilan, perniagaanny dan suami merosot menyebabkan beliau rasa tidak berkemampuan utk mendapatkan rawatan di hospital swasta dgn menggunakan khidat dktr wanita..akhirnya beliau tlh menggadaikan satu2nya gelang emas yg dimilikinya dgn harapan dpt berbidankan dktr wanita Islam di hspital swasta..subhanallah..aku smakin berminat utk membaca..

beliau dikurniakan anak perempuan dan mendoakan agr puterinya itu menjadi dktr pakar obstetrik dan ginekologi kelak agar ramai wanita yg melahirkan anak dpt disambut oleh dktr wanita di masa akan dtg,,beliau rasa terubat apabila membaca artikel "Darurat bukan semudah itu-Zuriat berkat" yg turut dimuatkan dlm blog penulisnya kerana tlg memilih jln terbaik utk mendapatkan zuriat yg berkat..

Alhamdulillah..tersentuh aku membacanya..lebih2 lagi sb isu ni pn mmg berlegar2 dlm kepala aku sb aku juga bakal melahirkan zuriat dlm tmpoh kurg 3bulan lagi insyaAllah..tpi dlm masa yg sama aku juga bersyukur sb suamiku juga ingin anak kami disambut oleh seorang dktr prmpuan..aku dan suami dh pn mencari dan insyaAllah pakar puteri menjadi pilihan kami dan dktrny seorang wanita Islam...

mmg jika difikirkan soal kewangan kta blh memikirkan jln mudah shj iaitu ke hspital krjaan dan mengikut nasib dktr siapa yg sdg bertugas ketika itu..ttpi darurat di situ juga ada kupasannya..kita perlu memahami..aku juga baru belajar mengenainya menerusi bacaan..ape yg penting adalah keberkatan..

moga Allah permudahkan urusan dan hajat aku dan suami..moga bakal zuriat2 kami kelak akan disambut oleh dktr wanita Islam..amin..aku juga tlh lama mnyimpan hasrat jika aku dikurniakan anak prmpuan kelak, biarlah anak itu menjadi seorang dktr pakar obstetrik dan ginekologi yg solehah..sama seperti hasrat ibu aku yg pernah memberitahu aku klu nak jdi dktr, jdilah dktr pakar puan apabila aku mengatakan aku ingin menjadi seorang dktr apbila dewasa..semangat aku utk mnjdi dktr smakin tggi ketika aku aku dimasukkan ke hospital kerajaan slama 10hri, 6org dktr lelaki yg membedah aku..4org dktr lelaki juga yg memantau kesihatan aku sepanjang aku berada di hospital..trlalu ramai dktr lelaki d hospital..dktr pakar puan juga kbanyakanny lelaki..

tetapi hjt aku tak ksmpaian dan trkubur swaktu aku tgktn 4 apabila kurg mndpt sokongan..jiwa remaja, trlalu mengikutkan rajuk hti, aku bralih bidang..matematik n akaun..sbjek yg aku jiwai dgn spnuhnya dek krna aku yg gila nombor n gmarkn imaginasi dan congak dri dlu hingga skrg..tpi skli lgi trbntut tatkala aku di uia dlm bidang yg aku gemar..akhirny akur dgn pilihan ayh yg mau aku mnjdi ckgu..dan jdilah aku cikgu ttpi bkn ckgu akaun atau mtematik..

termasuk lak cte lme..ape pun khidupan prlu d truskn dan aku bersyukur dgn apa yg aku ada kini terutama adanya suami yg ckup mengasihi dan menyayangi aku serta bakal zuriat pertama kami yg bakal lahir..moga Allah terus membantu dan memberi kemudahan kpd kami dlm mencari keberkatan hidup dalam apa jua urusan..Amin..

**Andai anak lelaki??..aku sntse berdoa moga menjadi seorang al-Hafiz tidak kira walau bidang ape yg diceburi serta menjadi anak yg soleh..seperti kata suamiku..biar jdi pejuang islam sperti sultan Muhammad Al-Fateh..insyaAllah..aminnn..

wallahua'lam..

Tiada ulasan: