aKuMuSaFirLaLu

Ahad, 23 Januari 2011

Aku & Kamu

Salam..

Alhamdulillah..alhamdulillah...

sedar tak sedar hampir sebulan 2011 berlalu..dan hampir dua bulan aku menjalani kehidupan sebagai seorang isteri kepada seorang suami yg aku kenali sejak tahun 2006 dan mula mengenali secara rapat pada bulan 6 tahun yg sama...

Alhamdulillah akhirnya kami disatukan dalam majlis yg penuh sederhana..moga dilimpahkan keberkatan dan kerahmatan berkekalan hingga ke syurga jannatunnaim..maka bermulalah alam kehidupan yg baru yang pastinya lebih mencabar dan dugaan2 serta ujian pasti akan terus datang..mungkin lebih hebat..kerana itu adalah rona kehidupan yg Allah janjikan..ingin melihat sejauh mana kesabaran hambaNya menghadapi ranjau hidup serta sejauh mana kuatnya iman dan kepercayaan hamba kepadaNya yg maha pengasih lagi maha penyayang...


langkahan baru bermula..

sekadar ingin berkongsi..mungkin menginginkan perkongsian juga dari kalian yg membaca..secebis kisah hidup sebagai hamba Allah yg tidak lekang dari dugaan juga tida lekang dari kealpaan dunia..mujur masih di landasan yang benar dan tidak tersasar jauh..

bila ingat kembali, aku hanya insan biasa gadis lincah yg tak tau dduk diam tak tau erti penat dan rehat..apayg terlintas tu yg aku trus wat..sedikit degil dan keras kepala..emm,byk sebenarny..diakui sndri ibu ayah dan jugak suami aku sndri..

semakin menghampiri alam perkahwinan, aku mula terpikir..cmne kehidupan selepas kahwin nt..mustahil bagi aku utk stop sume aktiviti terutama bnda yg aku suka..main..main..main..aku rse aku tak rehat..tggal kat umah ayah ibu tp mcm chipsmore..sabtu ahad pn aku bantai tak dok umah..badminton, squash, tenis, swimming, joging, jrulatih d pusat koko, aktiviti2 luar len..sume silih berganti aku wat..klu aku tak wat tu pastinya isi mse ngn wyg, bowling, shoping, dduk makan n sembang n ape saja..janji masa aku terisi..tu tak termasuk lagi ngn keje2 n aktvti kt skolah yg memaksa aku blik lewat, dtg malam, dtg sbtu ahad..

fuhhh sgt penuh jadual aku..aku bukan gian tpi aku bosan..sb tu sume bnda aku wat..smpi pakwe aku sllu marah (skrg da jdi suami)..tp aku tetap degil..wat je ape yg aku nak wat..selagi aku rse bnda tu tak salah..aku juz nak isi mase lapang..tu je..aku tau dia marah sb risau..aku kua tak tentu masa..rehat, tdo, makan pn aku blasah je..tpi ibu ayah ok..as long as dia tau aku ke mne n ape yg aku wat..kec mlm..aku cube balik awal wlupn kdg2 terlajak..sblm kol10 sb tu je mse aku nk berhubung ngn pakwe aku..memandangkan keadaan kat sna takde line n sgt menyukarkn kami berhubung..seringkali membuatkan aku tertekan..n sering kali juga kami bergaduh kerananya..

TAPI..tu dlu..sebelum aku bergelar isteri org..aku tak sngka perkahwinan membentuk diri aku jadi bgini..subhanallah..indahnya nikmat yg dikurniakan Allah..hanya dgn sekali lafaz ijab dan qabul, kehidupan aku agak berlainan..mgkin org lain nmpak aku sama seperti dlu..pd org len ape bezanya..sblm kawin mmg da terpisah jauh..aku di sini dgn kehidupan aku n dia di sana dgn kehidupannya..sama seperti selepas kawin..masih lagi hidup seperti bujang..hidup pn masih ngn ibu ayah..makan, mnum,tdo, smpi kereta pn semuanya masih dlm jagaan mereka..

tapi pada aku lain..aku cukup rasa kelainannya..yg sgt ketara aku da tak ligat macam dlu..aku jadi takde mood nak wat pape tnpa suami..tambahan aku tak senang jika ke mne2 tnpa pngetahuan abg dan tnpa izinny..tmbhn kami sukar nak berhubung..mmg sukar utk aku bgtau dia ke mne aku nk g ape aku sdg wat n semuanya..aku lebih gemar menghabiskan masa d skolah..hidup dgn dunia kerja aku shingga lewat ptg..selesai kerja trus pulang ke rumah..aku tak betah lgi utk singgah ke mne2 selepas skola..mlm pn aku hnya di rumah..laptop sntiasa on menanti penuh setia kemunculan abg di muka skrin biarpn lewat dan kdg kala tak muncul sb line ternet tak mnentu..kdg kala rse kecewa dan marah tpi ni la dugaan utk aku..aku yg hidup pnuh dgn kemudahan dan segalanya ada tpi tetap merasa kosong..

aku tak percaya aku berubah begini..tpi pd aku ni la nmenya hikmah perkahwinan..aku bersyukur..perkahwinan menjadikan aku lebih mudah menerima sesuatu..aku mudah mendengar kata..stakat ni aktvti sukan aku stop trus..cume kdg kala aku joging sekadar nak mngeluarkan peluh sb sgt terasa badan semakin lesu..game lain sume stop..walaupn aku rse bosan tak main pape tpi ntah la..aku sprti seakan mengikut saja arus kehidupan..bukannya dh takde geng..msih ada geng yg men bdmnton..tpi kbykn dorg men mlm..abg seakan berat nak bgi aku pergi walaupun dia tak cakap pape..tpi dari riak mukanya aku akur tnpa membantah tidak sperti dlu..

tpi aku masih jua mencari2 aktviti utk aku wat bila abis skola..sb aku tak bleh trus begini..badan aku jdi lemah, kple aku cepat sakit, aku jdi cepat penat..da biasa berpeluh..satu kejutan pd sistem tubuh aku bila aku byk berdiam dari bergerak lincah..cume aktiviti2 spti movie, berjalan2,melepak2 mmg da kurg..aku dah tak tegar spti dlu..

cume skrg aku berharap agak abg dpt segera pulang..menjalani kehidupan bersama..tak perlu lagi berjauhan..mempunyai minat yg sama membuatkan aku lebih gemar utk melakukan sume aktiviti bersamanya terutama slpas kawin..n membuatkan aku malas utk wat atviti bila dia takda..apa sahaja..dari sukan, aktvti luar, jln2, wyg, smpila melancong mmg kebanyakan minat kami sama..

hmm..aku ingt lagi..1 januari 2011..aku hntar abg ke airport..sebak..hanya mampu menahan empangan dari melimpah..ya aku bertahan sehingga abg hilang dari pandangan..aku ingat aku kuat..rupanya aku tewas..air mata menjadi pneman setia..lama utk aku sesuaikan diri tnpanya..tak bleh teringat, pasti tumpah..terutama sewaktu solat dan sewaktu menadah tangan memohon pengharapan drpd Allah..aku menjadi seperti anak kecil yg ditinggal ibu..aku menjadi seperti 12tahun yg lalu swaktu aku masuk asrama diusia 13thun..sering menangis teringtkan ibu ayah..tak bleh ibu ayah disebut, pasti mengalir air mata aku..sungguh aku tak sangka..betapa hebatnya sebuah ikatan perkahwinan..sehingga kini aku masih begitu..walaupn dh tak sekritikal spti d awl mggu perpisahan tpi aku msih blum dpt mnyesuaikan diri spnuhnya..sering sebak sering bergenang..

Ya Allah..kuatkanlah hati2 kami..peliharalah diri kami..peliharalah hubungan kami dunia dan akhirat..limpahkan lah keberkatan dan kerahmatan dalam hubungan kami..berilah keselamatan dan kesihatan dia di sana..doa yg sering dititipkan tatkala aku teringatnya..di mana jua..bila2 jua..

dan kini aku menanti kepulangannya..pasti kami akan meluangkan waktu bersama melakukan apa jua aktiviti yg ingin dilakukan..aku merasakan hidup berjauhan membuatkan kami lebih menghargai masa yg ada bila kedua2nya bertemu..menjadi lebih saling menghargai..aku bersyukur..moga kehidupan kami terus betambah baik dan sentiasa dilimpahi keberkatan berpanjangan di dunia dan akhirat..amin..moga Allah perkenankan doa aku agar abg cepat pindah ke cni..aku sdg berusaha ke arah itu..

kerana aku benar2 mengharapkannya....

kerana aku tidak ingin lagi terus hidup kosong di sini.....

6 ulasan:

CiK HaNi LaLaLa berkata...

how sweet.....
best nye org dah kawen.....
wuwuwu~ xpela....hani doa cyba bahagia k... (:3

cyba_qema berkata...

thanks a lot..=)

Rintihan 'abid berkata...

sebaknya aku baca cyba... Rindu anugerah ALLAH.... banyak2kn bersabar ye...

cyba_qema berkata...

Thanks syida,,peluk cium ckit kt anak ko utk aku..

dark_eky berkata...

muahaha >:D
sajer..

cik asz hana berkata...

sedikit persamaan disini