aKuMuSaFirLaLu

Sabtu, 2 Oktober 2010

Semakin Dekat tapi Semakin Jauh..2

Sambung lagi..

hari ni..aku ke skolah spti biasa..pgi bacaan yasin d dataran kmudian solat hajat bgi tahun6 di surau..walupn dh abs upsr, tp program solat hajat tetap diteruskan..

aku lalu klas thun6 sblm smpi ke surau..dgr bnyi gitar..ya Allah..berkmpul bbrpa budak dok petik gitar dlm kelas..kwn2 len stat solat dh..mencecet semua lari nmpk aku..trus masuk surau..tp bw gitar bersama..tgk dorg letak kt tepi, aku tak ckp ape la..

trus pantau bdk2 solat..klu tak pntau n tgk, mmg mcm2 gaya la jadiny nt..astaghfirullah..abis nasihat dh mntk solat betul2..abis solat aku trus ke blakang tabir dduk ngn prmpuan d sbalik tabir sb ustaz@imam da ngadap ke blakang..mula zikir..dgr dh suara2 yg main2kn zikir n aku cukup cam suara tu..n disusuli ngn gelak tawa kawan2 len..seronok sgt agakny dgr zikir d main2kan..

mula baca doa, doa yg agak pnjg, tyco dh mula tak sabar mgkin..sebutan amin semakin kuat yg disengajakan..pastu dgr pulak "amin ustaz".."amin ustaz".."ustaz..amin" dgn gelak2 n suara yg kuat..nak sruh abskn doa cepat..aku dh mula rse nak marah..biadap sgguh tak tau nak hormat lgsung..aku nmpk sorg ckgu dh bgn, tgk..

tbe2 tgh bce doa lgi..di sahut dgn "amin" n "bunyi gitar"...n suara gelak2..astaghfirullahalazim..aku dh mula hilang sabar..tp cube tenang n pujuk hati..sabar...sb klu aku bgn n ke depan cmfirm aku balun dorg ngn gitar tu..gitar patah tulang patah..so aku pn trus dduk mengaminkan doa..hmpir habis, aku bgn sb ada kelas len..tgk dh takde rupe saf dah..melopat sana cni, gelak2, main2..mcm2 gaya ade..mmg mengucap panjang aku..

apa yg seharusnya dilakukan?ape jalan terbaik utk mndidik anak2 ini..terutamanya "tyco"ny yg mmg tersgt la 'baik'..tak dpt nk ckp ape lgi..pelakon drama air mata bila di marah..kat rumah mcm malaikat..takut dibelasah ayah smpi lembik n dihalau rumah..aku jd buntu..aku rse blom pernah aku marah or pkul budak tu..cume ajak berkawan..dia bdk sukan jdiny mudah utk aku dekati..cakap dgn bhasa yg lembut dgn harapan hati dia akan lmbut n berubah..ble jadi mcm ni aku trus hilang akal..ikutkan marah mmg rse nak tibai je..tp kene sbr..sume ckgu mncari pnylesaian yg terbaik utk dia..moga Allah memberi ketenangan kepada jiwanya dan memperelokkan akhlaknya,,amin..mgkin aku akan jmpa dia nt...

sape2 yg ade pendapat n idea ttg kes ni..leh la kongsi kt cni..bkn mudah utk mendidik jiwa anak muda yg keras hatiny..terlalu byk kes yg dia dh wat..skrg mula pulak berani hilang hormat pd ckgu2 stlh abis murid2 di buli n di ganggu..

sambung nt..aku dah kepenatan bangat...

Tiada ulasan: