aKuMuSaFirLaLu

Ahad, 15 Februari 2009

Kursus Pengurusan Jenazah..

Alhamdulillah, bersyukur ke hadrat Allah dengan nikmat2nya yang diberikan dapat kita jalankan satu kursus pengurusan jenazah yang berlangsung seharian semalam..aku nak ucapkan trima kasih byk2 kat semua dak2 klas aku yang telah bertungkus lumus berkerjasama utk menjayakan program ni..moga usaha kita mendapat keberkatan Allah s.w.t. dan juga memberi manfaat kepada semua orang yang telah menyertai kursus ni..walaupun terdapat kelemahan2 yang masih perlu dibaiki, tapi lumrah manusia, tak lari dari melakukan kesilapan..takpela, sume dalam proses blaja..yang penting kita terus nak blaja n tak mudah putus asa serta tak sekadar berpuas hati dgn apa yang kita ada dan kita wat..tapi ape pun aku berasa seronok kerana kursus ni dapat memberi pengetahuan bermakna kepada kawan2 yang menyertai..tima kasih pada klas arab n pra sbb memberi kerjasama yang baik untuk sama2 menyertai kursus ni..aku yakin ramai yang tak tahu n tak pernah merasai menguruskan jenzah..aku sndiri tak pernh mngalami..pada aku, perkara ni mmg sgt penting walaupun kita bukan seorang ustaz n ustazah..sb kita ni seorang anak yang ada ibu n ayah..lagi2 klu anak lelaki..andai ibu ayah kita meninggal, biarlah kita sama2 dapat membantu menguruskan jenazah mereka kelak..
lepas program, aku ada tnya2 pendapat org..aku pn wat refleksi kendiri..refleksi kelas je lom wat lagi..Alhamdulillah, komen2 n maklum balas positif dan membina aku trima..aku ade gak sembang2 ngn orang len pasal kursus ni..then byk la cte2 yg kuar..astaghfirullah...Allah maha berkuasa..aku sndiri naik seram dgr...n tbe2 aku teringatkan arwah embah aku malam tadi..ntah..rase sayu sgt..aku jadi rndu sgt kat dia..masa embah meninggal dulu aku tak dapat balik sb aku tgh trial spm..lame embah sakit..sakit tua..ramai dia dah tak kenal..cucu arwah cuma aku n abg aku je yang arwah ingat..teringat masa aku melawat embah, dia pnggil nama ku..subhanallah...sayunye hati ni..walaupun garang, tapi byk yang istimewa ttgnya..moga Allah menempatkan embah di tmpat para solihin....AMIN....alfatihah..aku tbe2 membayangkan andai malaikat mencabut nyawa aku dalam tempoh terdekat ni..istighfar byk2 aku..demi Allah, aku mmg blum bersedia menghadapi saat tu..ya Allah, beri hambaMu kekuatan utk terus mendekatkan diri kepadaMu..iman aku terlalu tipis utk menghadapi segala cubaan dan dugaan yang Kau berikan di dunia ini.....org kata bukan mudah nak jadi baik, byk dugaannya..n senang je nak jadi jahat sbb syaitan mmg menunggu peluang tu...hmm,yang penting kita tak pernah putus asa utk menjadi lebih baik...harap2 aku pun camtu...
lastnye....harapan aku pas ni klas kita dapat wat lagi program2 yang dapat memberi manfaat kepada kita khususnya dan kepada org lain umumnya..moga perkongsian ilmu yang sedikit akan dapat memberi manfaat yang besar kepada semua org..trima kasih kepad kawan2 n tahniah kepada semua yang hadir dan sama2 menjayakan program ni...wassalam...

4 ulasan:

dark_eky berkata...

haih..
asik nk tergelak jer tgk muke beso ko kt headline tue..
wakaka..=P
kiter sume pn tgu ms jer nk join..

cyba_qema berkata...

ala..cemburu la tu..
tau la muke ko ganas..
tak sesuai nak letak camtu..
ko plak la wat utk kitorang..
aku plak nak join je..

Dzulhakim Baharom berkata...

thanks sbb buat kursus tu

ain berkata...

terima kasih atas kursus yg menarik!